من می خواهم دنیا را به کودکانم بفهمانم ، اما نه فقط بر ای این که کنجکاوی آنها را ارضا کنم . من می خواهم از این دانش در جایگاه درست استفاده کنند . دانش با اخلاقیات یکی نیست اما باید دانش کسب کنیم تا از اشتباهات گذشته کناره گیری کنیم و به سمت استفاده مناسب و موثر از آن حرکت نماییم.
رضایت مندی روانی و باورهای جنسیتی دانش آموزان سرآمد
رابطه باورهای جنسیتی، رضایت مندی روانی و عملكرد تحصیلی در دانشآموزان سرآمد و عادی
هدف
اصلی پژوهش حاضر تعیین رابطه باورهای جنسیتی ،رضایت مندی روانی وعملکرد
تحصیلی دانشآموزان بوده است. به همین منظور 140 دانش آموز سرآمد و عادی
دختر و پسر)تعداد 70 پسر و70 دختر) پایه سوم دبیرستان از مناطق 6 ، 9 و 11
به طور تصادفی انتخاب و به دو پرسشنامه باورهای جنسیتی (حجازی و همكاران،
1380) و رضایت مندی روانی (ریف، 1989) پاسخ دادند. جهت سنجش پیشرفت تحصیلی
نیز از معدل ترم قبل دانش آموزان استفاده شد. نتایج نشان دادكه: متغیر جنس
قادر به پیشبینی باورهای جنسیتی است. میان باورهای جنسیتی دو گروه سرآمد و
عادی تفاوت معناداری وجود ندارد. اثر اصلی جنس درارتباط با بعد رشد شخصی
پرسشنامه رضایت مندی روانی معنادار است. اثر متقابل جنس x گروه در ارتباط
با بعد هدفمندی در زندگی رضایت مندی روانی معنادار است. متغیر عملكرد
تحصیلی، متغیر توانمندی جهت متمایز كردن دو گروه سرآمد و عادی است.